Mijn eerste dag op school - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Ella Donders - WaarBenJij.nu Mijn eerste dag op school - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Ella Donders - WaarBenJij.nu

Mijn eerste dag op school

Door: Ella Donders

Blijf op de hoogte en volg Ella

13 Oktober 2015 | Australië, Brisbane

Zo, er is weer een hoop gebeurd met heeeeel veel nieuwe indrukken! Zondag, nadat ik om half 1 's middags wakker werd door mijn jetlag, ben ik als een echte toerist door Brisbane gaan lopen. Camera in mn hand, kaart in mn andere hand en rugzak op. Daar ging ik dan. Het zag er verschrikkelijk uit, maar ik heb toen al veel van de city van Brisbane kunnen zien. Queens street is hier de grootste straat met alle grote banken naast elkaar. Ook zijn er heel veel winkels hier, heel dicht op elkaar. Het is eigenlijk een soort park met alleen maar winkels, best gezellig! Het is echt een ontzettend schone stad, je vindt echt nergens iets van afval op straat! Het roken hier is echt not done en er zijn ook weinig mensen die het doen. Er zijn ook strikte regels voor, zoals het niet roken binnen 5 meter van een gebouw en openbare plekken. Met deze regel is het bijna onmogelijk om te doen, dus zie je nergens rokende mensen!
Men is hier ontzettend bezig met het milieu en zijn zeeer zuinig met het water, omdat dit over het algemeen een heel droog land is. Wat me dan wel weer opviel en ook wel van opkeek, is dat cassières in de supermarkt jouw tasjes inpakken en je echt overladen met plastic tasjes waar je niet voor hoeft te betalen. Mijn appartement heeft op deze manier ook echt 1000 tasjes over de vloer liggen. Nee oke, ik ruim het wel op hier hoor!!! Maar ik voel me ontettend veilig hier! Het voelt hier wel alsof ik op een andere planeet ben hoor! Omdat ze een strikte wet hebben en je krijgt nul nieuws mee van overseases. Het nieuws hier is 3 min over VS, Europa en Rusland en verder alleen maar lokaal nieuws. Ze hebben, voor zover ik weet, niet echt landelijke televisie zenders, omdat het land gewoon te groot is. Veel zenders zijn voornamelijk lokaal. Australië is immers ongeveer net zo groot als heel Europa!
Maandag was mijn eerste dag op school, tenminste dat dacht ik. Bij aankomst moest ik een test doen om mn niveau te testen, maar achteraf was dat voornamelijk voor de mensen die de General English course doen. Ik doe de IELTS preperation, dus daar was dat niet echt voor nodig. Verder kreeg ik een introductie van wel 3 verschillende leraren. Ze vertelde over de regels, de activeiten, contactpersonen en hoe hun programma's in elkaar zitten. Er waren zo'n 8 nieuwe students in totaal maar iedereen werd weer geplaatst in andere klasjes. Nog zo'n rare regel hier is dat de staff van mijn school (en niemand anders die bevoegd is) jou een paracetemol mag geven. Als je er een wil hebben, moet je helemaal naar de Chemist lopen die dan jou verhaal moet aanhoren voordat hij jou een paracetemol mag geven. Ik ben blij dat ik mijn voorraad vanuit huis heb meegenomen! Australiërs hier zijn met alles mega strikt, zoals het absoluut niet oversteken van de straten als het stoplicht rood is. Iedereen wacht dan ook keurig voordat het groen is. Wel duurt het ONTZETTEND lang voordat het groen is....
Ik was al om 12 uur smiddags klaar met de introductie en had mijn rooster gekregen voor de komende 5 weken. Na 5 weken doet iedere student een nieuwe test om zijn level te testen. Zo blijft een progress zitten in je leercurve . Anyway, ik ging lunchen met 1 nieuw meisje dat ook haar eerste dag had toen en met 2 jongens die ook nieuw waren! Zij kwamen allemaal uit Frankrijk, maar praatten gelukkig niet als elke franse de hele dag frans. Hierna ben ik samen mn Chloé (het franse meisje) mijn OV kaart en simkaart gaan regelen. Het OV lijkt hier heel erg op het nederlandse OV. Ook een chipkaart die je steeds weer kan opladen. Echter zijn hier alle eerste 9 ritten per week betaald, afhankelijk van de afstand die je reist en alle andere ritten zijn gratis. Dus al doe je er 50 in een week, eerste 9 zijn betaald en de andere 41 zijn gratis. Hierna ben ik nog mijn bankrekening gaan openen. Ik hoefde hier niets voor te betalen, enkel geld storten om het te activeren. Vrijdag kan ik mijn knalroze bankpas komen ophalen!
Nou, vandaag had ik dan mijn eerste echte schooldag, tenminste dat dacht ik weer. Ik had alleen 's ochtends tot 11.45 les, maar heb de hele ochtend een toets zitten maken. Zowel listening, reading en writing. Dat bleken ze elke dinsdag te doen, haha, slechte timing! Maar iedereen uit mijn klas is heel aardig! Daarbij is mijn leraar echt pretty hot! Jonge vent en heel aardig! Mijn klas staat uit 2 Koreaanse studenten, 1 koreaanse oudere man (55 ofzo), 4 colombiaanse studenten, 1 man van 48 uit Tsjechië, hele grappige en aardige man! Verder nog één russische jongen van 28. Nadat ik klaar was met mijn les, ben ik met die russische jongen door de stad gaan lopen en liet me nog meer mooie plekken van Brisbane zien, maargoed dat hij de weg kende, want ik was totaal de weg kwijt. 's Avonds zijn we naar de bioscoop geweest naar de film The Intern, samen met Chloé, Valentina (leuk meisje uit Chili, ook haar eerste dag), en nog wat andere mensen van school. Veel mensen blijven hier in Brisbane voor echt 5-8 maanden!!! Zo zijn mijn 9 weken hier vrij kort, haha! Veel mensen verblijven hier ook in gastgezinnen, maar zij hebben wel een reistijd van 45 minuten met de bus. Ik met mn half uurtje lopen heb dan ook niets te klagen! Iedereen is hier 's ochtends ook heel actief! Veeeeel wielrenners die me passeren op de Story Brigde en heeel veel hardlopers!

Er volgt snel meer!

  • 13 Oktober 2015 - 19:16

    Kita En Britt:

    leuk over je avonturen te lezen. ik heb het voorgelezen aan britt. we volgen je. liefs

  • 14 Oktober 2015 - 08:53

    Janine:

    wat ontzettend leuk om je eerste verslag te lezen! Nogmaals veel plezier, geniet van deze tijd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ella

Ik ga via deze blog jullie allemaal op de hoogte houden hoe mijn reis door Australië en Vietnam verloopt! ik hoop dat jullie het leuk vinden

Actief sinds 05 Okt. 2015
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 6150

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2015 - 07 Januari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: